مطالعه یک فرآیند اکتسابی برای افزایش دانش و معلومات دانش آموز است.مطالعه هم مانند تمام فعالیت های انسان مرحله به مرحله است.یعنی دارای مراحلی است که باید به ترتیب این مراحل طی شود.دانش آموز یا داوطلب کنکور باید در اجرای تمام مراحل مطالعه شرطی شده باشد.یعنی عادت به مطالعه را در تمام مراحل به خود داده باشد.مراحلی نظیر گرم کردن، پیش مطالعه، مطالعه اصلی و مرور آموخته ها مراحل مطالعه است.

اما روش های صحیح مطالعه چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا لازم است شرایط عمومی مطالعه را بررسی کنیم.

فراهم کردن شرایط عمومی مناسب که در روش های صحیح مطالعه موثر است شامل موارد زیراست:

1- مکان مطالعه

مکان مطالعه باید جایی ثابت و پشت میز باشد. درس خواندن روی زمین یا روی تخت و یا در حال راه رفتن مناسب نیست. باید درجایی درس بخوانید که تمرکز کافی داشته باشید. مکانی که در آن درس می خوانید باید دارای نور کافی باشد. مهم ترین فاکتور در مکان مطالعه داشتن تمرکز کافی در آن مکان است.اگر جایی که در آن درس می خوانید تمرکز کافی را برای مطالعه دارید پس در همان مکان به درس خواندن خود ادامه بدهید.

2- نور اتاق مطالعه

در مورد نور اتاق مطالعه بهتر است از ترکیب دو نور مهتابی و آفتابی استفاده شود تا چشم ها اذیت نشود. یا نور مهتابی با نور چراغ مطالعه مناسب است. توصیه می شود فقط از چراغ مطالعه استفاده نشود. یعنی در مکانی که تاریک است و فقط چراغ مطالعه روشن است بهتر است درس نخوانید.

3-دمای اتاق مطالعه

دمای اتاق مطالعه باید حدود 25 درجه سانتی گراد باشد. نباید مکانی که در آن درس می خوانید خیلی گرم باشد یا سرد چون باعث حواس پرتی و یا خواب آلودگی در شما می شود.

4- دکور اتاق مطالعه

در جایی که درس می خوانید هر چه ساده تر و ثابت تر باشد بهتر است. بهتر است از نصب عکس، پوستر و …که یادآور خاطره ای برای شما است بپرهیزید. باید شرایط اتاق بگونه ای باشد که حواس شما را پرت نکند.

 

5- زمان مطالعه

باید زمانی را برای مطالعه اختصاص بدهید که انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشید. به قول معروف حال درس خواندن را داشته باشید. بهترین زمان اول صبح است چون شما به اندازه کافی استراحت کردید و ذهن فعالی برای یادگیری مطالب تازه دارید. بدترین زمان مطالعه بعد ناهار و شام است که مغز انسان در این زمان ها، در حال کمک به سیستم گردش خون برای هضم غذاست. به همین خاطر وقتی شما بلافاصله بعد از غذا شروع به درس خواندن می کنید به مغز خود اجازه استراحت نداده و کارآیی مطالعه خود را پایین می آورید. در کنار رعایت همه ی عواملی که گفته شد بهتر است در جایی مطالعه کنید که بیشترین تمرکز، کمترین حواس پرتی و بیشترین آرامش را هنگام درس خواندن دارید.

پس از رعایت نمودن شرایط عمومی مطالعه حال به بیان روش های مطالعه پرداخته می شود.

روش های صحیح مطالعه 

1- روش مطالعه کلید برداری

این یکی از روش های صحیح مطالعه است. شما بعد از مطالعه دروس بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید. درواقع کوتاه ترین و پرمعنی ترین کلمه ای که با دیدن آن، مفهوم جمله برایتان تداعی می شود را یادداشت می کنید. این روش برای مطالعه دورس کنکوری بسیار مناسب است.

2- روش مطالعه خلاقیت و طرح شبکه ای مغز

در این روش شما مطلب مورد نظر را می خوانید و بعد از درک مطلب، نکات مهم را به صورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس این کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه ای مغز می نویسید. یعنی تمام مطالبی که خوانده اید را به بهترین شکل سازماندهی می کنید و به نکات اصلی و فرعی تقسیم می کنید.

3- روش مطالعه پس ختام

این روش مطالعه از شش مرحله تشکیل شده است که شامل مراحل زیر است:

3-1 پیش خوانی:

در این مرحله شما مطالب را یک دور می خوانید تا یک برداشت کلی از نکات مهم وکلیدی مطالب بدست بیارید.

3-2 سوال:

برای هر قسمت یا فصلی که می خوانید در رابطه با هدفی که از مطالعه این مبحث دارید سوال طرح کنید.

3-3 خواندن:

در این مرحله باید مفهومی تر بخوانید.

سعی کنید سوالاتی که طرح کردید جواب دهید.

3-4 تفکر:

سعی کنید هر مبحثی می خوانید در موردش فکر کنید تا کاملا منظور جمله را بفهمید و درک کنید.

درک مطلب بهترین روش تثبیت مطالب در ذهن شماست.

3-5 از حفظ گفتن:

از حفظ گفتن به شما کمک می کند تا متوجه شوید چه مطلبی را یاد گرفته اید و چه مطلبی را نه؟

از حفظ گفتن باعث تثبیت مطالب آموخته شده در ذهن می شود.

3-6  مرور کردن:

همه ی کتاب را لازم نیست در مرحله مرور مطالب، مرور کنید. فقط بخش های مهم و کلیدی را سعی کنید بدون نگاه کردن به کتاب تمام مطالب مهم را با خود مرور کنید. این روش یکی از روش های صحیح مطالعه است اما وقتگیر است. اگر شما وقت کافی برای مطالعه دارید حتما از این روش استفاده کنید. چون اگر مطلب جدید را به این روش مطالعه کنید دیگر برای مرور آن مطلب، لازم نیست از اول این مراحل را طی کنید. فقط کافیست طی دوره های زمانی مناسب مطالب آموخته شده به این روش را مرور کنید. مطالعه به این سبک باعث می شود که مطالب برای همیشه در ذهن شما باقی بماند.

میثم رنجبر – مشاور تحصیلی   / موسسه گزینه دو

Leave a Comment